Operaties, verkiezingen en genieten van Ghana - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu Operaties, verkiezingen en genieten van Ghana - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu

Operaties, verkiezingen en genieten van Ghana

Door: Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde

16 December 2012 | Ghana, Duayaw Nkwanta

Hallo thuisblijvers,

Het is al weer even geleden dat ik een blog heb geplaatst, dus nu krijgen jullie een verhaal van 2 weken te lezen… Afgelopen twee weken hebben we met z’n 4en op de operatie kamer gestaan. We stonden 2 dagen in de week op de orthopedische operatiekamer en de andere 3 dagen stonden we op de normale operatie kamers, waar met name bevallingen gedaan werden, hechtingen en herniaoperaties. Erg interessant allemaal. We hebben de afgelopen twee weken dus ook heel wat gezien, van hechtingen tot keizersnedes en het rechtzetten van x-beentjes tot amputaties.
We zagen er ook erg charmant uit in onze jurkjes en met mondkapje en haarnetje, ze konden ons moeilijk van elkaar onderscheiden maar dat was omgekeerd net zo. Ik zal de operaties maar niet uitgebreid beschrijven, ik heb foto’s dus wie ze een keer wil zien + uitleg komt in Nederland maar een keer langs.

Ons Sinterklaasavondje was erg geslaagd. De gedichten waren hilarisch en we hebben heerlijk van een biertje en onze chocoladepepernoten genoten, of het een goeie combinatie is weet ik niet, maar we hebben er wel van genoten!

7 December waren hier verkiezingen. We merkten aan de mensen hier dat ze, ondanks dat alles redelijk rustig verliep, toch bang waren voor ruzie en rellen. We hoorden mensen vaak zeggen dat ze bidden dat de verkiezingen rustig mochten verlopen. Gelukkig is dit ook allemaal erg rustig verlopen. Toen we naar de markt gingen zagen we twee tafeltjes onder een boom staan en een hele lange rij mensen die allemaal gingen stemmen, dat is toch wel iets anders dan in Nederland. Er waren 2 partijen die aan kop gingen en het was erg spannend en leuk om dit te volgen. Je moet hier als partij 50% van de stemmen hebben plus 1 stem. Het hing steeds rond de 49-50% en was dus erg spannend voor beide partijen en de mensen hier. Ondanks dat het zo dicht bij elkaar lag merkte je niks van spanningen of gevechten. Aan de ene kant van de straat stonden mensen van de NPP feest te vieren en aan de andere kant mensen van NDC zonder ook maar iets van spanning tussen beiden, bijzonder een mooi om te zien dat het ook zo kan.

In het weekend zijn we met z’n vieren naar Lake Bosumtwe geweest, een groot meer midden in Ghana, waar we heerlijk hebben gerelaxt en rondgevaren. Voordat we begonnen met de rondvaart zijn we eerst even wat gaan eten en daarna hebben we heerlijk genoten van de zon, het windje en de omgeving van Lake Bosumtwe. De heenweg verliep aardig snel, maar de terugweg was wel wat anders! We hebben 4x stil gestaan omdat dat auto begon te roken en niet meer vooruit kwam. In de stromende regen hebben we de auto een stukje aangedrukt en konden we weer verder. Gelukkig zijn we allemaal heel thuis aangekomen. We hebben in ieder geval onze spieren weer even kunnen trainen...

Afgelopen weekend zijn we bezig geweest met het schoonmaken van ons huis (dat was heel hard nodig) en het inpakken van onze tassen voor onze trip. We gaan morgen naar het Mole park in het Noorden van Ghana en daarna komen we hier in Duayaw Nkwanta terug om kerst te vieren met vrienden en collega’s. Daarna moeten we toch echt afscheid gaan nemen van de mensen hier en gaan we naar de kust om daar hopelijk, heerlijk te kunnen genieten van de zee. Ik denk dat dat wel goed gaat komen.
Ik ga snel verder met het inpakken van m’n tas, hopelijk tot snel!

Liefs Mathilde


  • 16 December 2012 - 17:32

    Hermien Henniphof:

    Heey Mathilde,

    Super leuk om steeds je verhalen te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Kan me voorstellen dat het allemaal erg interessant is om te zien! Ik hou me aanbevolen voor al die (spannende) operatie fotos. Geniet nog lekker van alles en alvast hele goede en fijne feestdagen. Ook bijzonder om daar kerst te vieren en mee te mogen maken!
    Groetjes Hermien

  • 16 December 2012 - 17:32

    Hermien Henniphof:

    Heey Mathilde,

    Super leuk om steeds je verhalen te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Kan me voorstellen dat het allemaal erg interessant is om te zien! Ik hou me aanbevolen voor al die (spannende) operatie fotos. Geniet nog lekker van alles en alvast hele goede en fijne feestdagen. Ook bijzonder om daar kerst te vieren en mee te mogen maken!
    Groetjes Hermien

  • 16 December 2012 - 18:00

    Ilse Krul:

    Ha Mathilde,

    Leuk al die verhalen van je te volgen.
    Begrijp ik goed, dat het werken er nu bijna op zit.
    Geniet nog even lekker van de vrije tijd en cultuur daar.

    Hele goede feestdagen!

    Groeten Ilse

  • 16 December 2012 - 20:32

    Janel:

    Hoi Mathilde,

    Ik zag steeds al je mooie fotos op facebook maar nu was ik toch wel echt heel erg nieuwsgierig naar je verhalen en heb ze dan ook allemaal in 1x gelezen. Wat herken ik veel van mijn eigen avontuur in afrika (Gambia) maar zie ik ook veel verschillen. Zo is ieder avontuur uniek! Geniet er nog maar heel veel van meid, want vanaf het moment dat je terugbent (wat ook heel fijn is) zal je het ontzettend missen! Heel veel plezier nog! Ik hoop dat je nog meer mooie dingen mag meemaken!

    groetjes Janel

  • 16 December 2012 - 21:48

    John Grolleman:

    Je hebt het naar je zin zo te lezen, mooi zo ;)
    Nog veel plezier daar in Ghana!

    Groeten,
    John Grolleman

  • 21 December 2012 - 11:24

    Gerdien:

    Hej Mathilde,

    Super boeiend al je verhalen te lezen......
    Je hebt het wel naar je zin daar.. geniet er ook van hooor......
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathilde

Hallo allemaal, Op dit blog wil ik mijn avonturen in Ghana bijhouden of in iedergeval af en toe iets van mij laten horen. Groetjes Mathilde

Actief sinds 14 Sept. 2012
Verslag gelezen: 735
Totaal aantal bezoekers 29731

Voorgaande reizen:

21 September 2012 - 10 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: