Olifant spotten - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu Olifant spotten - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu

Olifant spotten

Door: Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde

26 December 2012 | Ghana, Duayaw Nkwanta

Goedemiddag!

Sorry, ik ben al weer laat met m’n blog soms vergeet je het en soms heb je dr gewoon even geen zin in ;)

Afgelopen week zijn we met z’n 4en naar het Mole park geweest. De heenreis was al een hele ervaring. We wilden met de bus richting Tamale, maar toen we op het busstation aankwamen bleken alle bussen al vertrokken te zijn, balen! Dus gingen we met een trotro naar een andere stad om te kijken of daar de bus nog reed, nee hoor die was ook al weg… We zijn toen met een trotro naar Tamale gegaan, en ik kan je zeggen dat zit krap en niet echt comfortabel, maar je moet er wat voor over hebben. Eenmaal in Tamale bleek de bus naar het Mole park vol te zijn en moesten we dus wachten tot de bus er was en we een eventuele staplek konden krijgen. Toen we alle mensen zagen die ook met de bus wouden (om te staan) hebben we besloten om toch maar een taxi te nemen. Je zou denken dat het sneller gaat en relaxter is, maar als je bijna de benzinetank verliest onder het rijden knijp je hem toch wel een beetje hoor. Ook zagen we nog een dikke slang onderweg die werd dood gemaakt door 2 jongens zodat ze hem konden meenemen (om op te eten of voor medicijnen). Brr, ik zou het niet alleen tegen willen komen.
’s Avonds laat kwamen we aan bij het Mole motel en we zijn dus ook maar snel gaan slapen nadat we al het stof na 6x wassen eindelijk van ons af hadden gekregen. We leken wel wortels zo oranje we waren van het stof.

De volgende ochtend werden we wakker en zagen we dat we echt een prachtig uitzicht hadden over het natuurpark, adembenemend. Ondanks dat het laat was die avond ervoor zijn we toch om 7 uur op loopsafari gegaan, dat was goed bevallen. Na veel lopen en jezelf een weg banen door de bush hebben we uiteindelijk toch nog een olifant gezien, wat een lomp grote beesten! Naast een olifant hebben we ook antilopen, apen, wilde zwijnen, krokodillen en nog veel meer gezien, super leuk om dit allemaal in het echt te kunnen zien dat is toch heel anders dan op een plaatje.

Na de safari hebben we lekker aan het zwembad gelegen waar we net zo’n mooi uitzicht hadden als vanuit onze kamer. ’s Middags zijn we op jeepsafari gegaan. Met z’n allen boven op het dak van een jeep waar we naast dat we op dieren moesten letten ook goed op de takken van de bomen moesten letten. Als je die niet ontwijkt kan het soms nogal pijnlijk zijn… We hebben weer veel dezelfde dieren gezien die middag en opnieuw weer een olifant, daar hadden we echt geluk mee zei de gids van deze had zich al een paar maand niet laten zien en was net weer terug, geluksvogels die we zijn.

De volgende dag gingen we kano varen en vogels spotten. Met een jeep gingen we naar een nabijgelegen dorpje waar we 2 mannen oppikten die gingen roeien en daarna liepen we richting de rivier waar we gingen kanoën. Ook dit zag er erg mooi uit, het leek wel op een film. We hebben veel vogels gezien maar weinig op de foto kunnen zetten, ze waren ons iedere keer te snel af… Hierna zijn we nog even in een van de kleihuisjes geweest. Het is grappig om te zien dat er een groot 2-persoons bed staat in zo’n klein kamertje. Die is dan ook direct gevuld.

’s Middags hebben we weer lekker aan het zwembad gelegen en we zijn op tijd naar bed gegaan want de volgende ochtend om 4 uur ging de bus al richting Tamale. Deze zat stamp vol en er werden ondanks dat het echt niet meer paste steeds meer mensen bij ingeduwd. Ik had er al een op m’n schoot en op m’n schouder zitten, dat hou je geen 5 uur vol kan ik je zeggen. Nadat we deze busreis overleefd hadden en eindelijk in Tamale waren aangekomen bleek de bus naar Sunyani al weer vol te zitten en dus zijn we naar het trotro station gegaan om maar weer een trotro te pakken. Weer een lange terugreis en een houten kont, maar we hebben heel wat gezien en het was het lange reizen wel waard.

Toch waren we ook blij weer terug te zijn in Duayaw Nkwanta. Het is hier veel minder stoffig en de mensen zijn anders dan de mensen in Tamale, ze zijn iets opener en ze lijken iets minder serieus dan de mensen in het Noorden en hier zitten onze vrienden natuurlijk ook.

Kerst hier in Ghana is om eerlijk te zijn toch ook wel heel anders dan kerst in Nederland. Als eerste natuurlijk het weer, hier was het gisteren 40 graden, ik denk dat het in Nederland wel iets kouder was. Maar dat is het niet alleen, het normale leven gaat hier gewoon door en (helaas) hoor je hier niet zoveel kerst liedjes als in Nederland. Dat maakt dat kerst al heel anders aanvoelt, je mist de kerstsfeer. De kerkdiensten zijn allemaal in het twi, ook lastig te volgen waardoor je vanuit de kerk dus niet echt veel meekrijgt van de kerstboodschap. Toch is het wel leuk om een keer te ervaren hoe ze hier met kerst omgaan, de boodschap is het zelfde alleen het word op een heel andere manier naar voren gebracht en gevierd dan in Nederland.

Vandaag gaan we inpakken en morgen vertrekken we naar de kust. Wat zie ik verschrikkelijk op tegen het afscheid nemen. Hoewel ik het leuk vind om naar de kust te gaan en straks mijn familie weer te zien, ik wou dat ik vandaag en morgen kon overslaan. Maar helaas het hoort er bij, ik heb veel mooie herinneringen aan mijn stage hier en die ga ik ook zeker niet snel vergeten.

Ik weet niet of ik nog meer blogs plaats omdat we dan aan het reizen zijn, jullie zien het vanzelf wel.

Iedereen nog Gezegende Kerstdagen en alvast een Gelukkig Nieuwjaar!!!

Liefs Matje

• 26 December 2012 - 18:49

Henri En Henriette:

he mathilde,

vanuit ijsselmuiden op deze 2de kerstdag.
    willen we jou nog een fijne paar weken wensen en natuurlijk een super geweldig en bovenal gezegend 2013 toe wensen!
    we kunnen ons heel goed voorstellen dat, het afscheid nemen van daar zwaar zal vallen.
    je hebt allerlei mensen ontmoet en leren kennen. (wat als het goed is je leven heeft verrijkt)
    en waar je natuurlijk en band "relatie: mee opbouwd.
    maar wij zijn wel erg blij dat je wer bij öns" in nederland komt.
    heel benieuwd naar al je verhalen.

nou meid, geniet nog even van alles wat je nog gaat beleven!
    veel liefs Henri en Henriete en Alicia, Ruben en Linde

• 26 December 2012 - 20:19

Marida:

Hoi Mathilde,

Vanuit Genemuiden op 2de Kerstdag.
    Schitterend verhaal heb je er weer van gemaakt. Heb je ook een foto van jullie toen je er als oranje worteltjes uitzag? Het klinkt echt grappig. Leuk dat je zoveel dieren echt in het wild hebt gezien.
    Afscheid nemen is altijd lastig vooral omdat je zoveel met de mensen daar mee gemaakt hebt.Maar mooie herinneringen blijven want die staan in je geheugen geprint!
    We hopen dat je nog een paar fijne weken hebt met z'n vieren in Ghana. Geniet nog even van alle dingen die je daar ziet en meemaakt!
    Dat Kerst daar heel anders is kan ik me voorstellen. Gelukkig is de boodschap hetzelfde, Jezus Hij kwam op de aarde voor ons allemaal ook in Afrika.
    We zien uit naar je terugkomst in Nederland.

Veel liefs:
    Pa, Ma en de rest van de family

• 26 December 2012 - 21:40

Harm En Corrie:

Ha Mathilde en vriendinnen
    Vanuit het niet zo koude (en zeker niet witte) Emmeloord een kort berichtje. We hebben genoten van jullie belevenissen en foto's! Ik denk dat Afrika ook op mijn vakantiebestemmingen-verlanglijstje komt te staan.
    Inmiddels is 2e Kerstdag bijna ten einde. Wel bijzonder om mee te maken hoe Kerst in andere delen van de wereld wordt gevierd. Misschien dat je moeder de kerstversiering wil laten hangen, dan krijg je nog iets mee van het sfeertje......... gelukkig is de ware betekenis van Kerst overal gelijk.
    Sterkte gewenst bij het afscheid nemen van iedereen die jullie dierbaar is geworden.
    We wensen jullie nog een aantal fantastische dagen en een veilige en voorspoedige thuisreis in januari.

hartelijke groet, Harm en Corrie

Tot ziens in Genemuiden

• 28 December 2012 - 17:20

Annemieke:

Hee Math,

Wauw, zoveel dieren in het wild gezien, lijkt me fantastisch.. Als ik jouw verhalen lees, begint er wel iets te kriebelen bij mij. Lijkt me ook erg mooi om mee te maken!
    Ik heb je gisteren wel gemist bij het bedrijventoernooi, is altijd vaste prik hé ;D.
    Geniet van je laatste 1,5 week in Ghana! Een goeie terugreis!!

Liefs Annemieke

• 11 Januari 2013 - 20:08

Fam. Aalberts:

Hallo Mathilde

Welkom Thuis!! We hoorden dat je gisteren weer bent geland in dit kikkerlandje!
    Dat zal wel even bibberen zijn met zo'n 40 graden verschil. Maar je zal wel een warme ontvangst hebben gehad!
    We hebben erg genoten van je verslagen! Zo kregen we een mooie indruk van al je belevenissen daar en van het leven in Ghana.
    Maar we zullen er vast nog wel meer van horen.
    Fijn dat je weer heelhuids teruggekomen bent!

Groetjes van ons allemaal
    Fam. Aalberts