Heftig weekje - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu Heftig weekje - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu

Heftig weekje

Door: Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde

04 November 2012 | Ghana, Duayaw Nkwanta

Goedemiddag!

Afgelopen week hebben we met z’n 4en op de RCH gestaan. Hier worden controles uitgevoerd bij zwangere vrouwen, er zijn consultaties voor kinderen en er zit een eyeclinic bij. Jessica en ik zijn de eerste twee dagen begonnen op de eyeclinic en Ellen en Anette hielpen bij de controles van zwangere vrouwen. Op de eyeclinic hebben we de administratie gedaan, de vital signs van de ogen (een kaart met letters erop van afstand voor laten lezen), meegekeken bij oogonderzoeken van de arts en films gekeken, heerlijk!

Dinsdag zijn we uit het werk samen met een collega fufu gaan eten. Natuurlijk moet dit met je handen gebeuren en wel met je rechterhand. Laat ik nu net linkshandig zijn en dus heel onhandig kunnen eten met rechts, maar vooruit het is goed gekomen ;). De fufu was plakkerig, maar in combinatie met de soep was het goed te doen.

Woensdag hadden we weer een studiedag en hebben we thuis aan onze opdrachten gewerkt. Donderdag hebben we gewisseld en hebben Jess en ik dus meegekeken bij de dikke buikjes hier in Ghana ;). Jessica was aan het helpen, maar ook hier in Ghana kan het niet snel genoeg gaan en dus moesten we plaats maken voor iemand anders en hebben we verder niet veel uitgevoerd die dag. ’s Middags hebben we onze Ghanese jurken opgehaald die we naar heel wat trekken en wurmen eindelijk aankregen. Ze moesten iets worden vermaakt (we zijn dunner dan ze hadden verwacht ;)) maar we durfden ze hierna niet meer uit te doen, in ieder geval niet in die winkel. Dus zijn we in onze jurken naar huis gelopen, wat natuurlijk wel op viel. We hebben onderweg naar huis al veel complimenten gekregen, maar er waren ook mensen die zich afvroegen waar onze buiken waren, die zagen ze namelijk niet.

Vrijdag was clinic dag en dus super druk. Het was aan een stuk door kinderen wegen, immuniseren en consultaties. Ik heb niet heel veel meegekregen van die dag omdat Jessica die ochtend was opgenomen op de emergency met buikpijn en diarree. Ik heb die dag ook meer bij haar gezeten dan aan het werk geweest ;)

Vanaf vrijdag tot en met vandaag, zondag heb ik dus meer in het ziekenhuis gezeten dan in ons eigen huisje en dat nog wel in ons vrije weekend… Een ander weekend dan verwacht, maar ja dat krijg je als je worstjes van straat gaat eten (die trouwens wel erg lekker waren, maar dus niet zo goed vielen :D) Hoewel Jess eerst nog niet echt opknapte, ging het na wijziging met medicatie al stukken beter. Ze is nu weer thuis en moet natuurlijk nog wel even rustig aan doen. Ik moet zelf ook even bijslapen want vanaf woensdag heb ik weinig (te weinig) slaap gehad, maar dat ga ik vannacht inhalen hoop ik ;)

Liefs Matje

• 04 November 2012 - 17:25

Marida:

Hoi Mathilde,

Inderdaad een heftig weekje. Gelukkig dat Jess weer thuis is en als je nu vijf kwartier in het ur slaapt dan ben je zo weer bijgeslapen. Wat een leuke foto's met die Ghanese jurken, lekker kleurig.
    Die foto van al die moeders met die baby's is ook prachtig. Dat het superdruk was is wel te zien.
    Hé heel veel succes weer de komende week en we hopen dat jullie dan weer helemaal bijgeslapen en fit zijn.
    God bless you!

Pa en Ma en de family

• 04 November 2012 - 18:05

Sabine:

Super leuk die jurken Mathil!

Slaap lekker! :P

• 04 November 2012 - 19:25

Hilly Pelleboer:

Haa Mathilde,

Kwam er vorige week achter dat je kunt reageren(blond he)
    Maar wat leuk dat je elke week een verslagje doet
    Lijkt me echt een hele ervaring daar om dat allemaal mee te maken,mooie maar ook minder mooie dingen.
    Wat een prachtige kindjes(scatties) op de mooie brede ruggen van die moeders,moet vast lekker zacht zijn om daar tegen aan te liggen.We wensen jullie heel veel succes en zien weer uit naar je volgende verslag (p.s wij bewaren wel worstjes voor jullie ok)
    Veel liefs de Pelleboertjes.

• 04 November 2012 - 20:01

Henri En Henriette:

he matje,
    wat een belevenissen weer deze week.
    leuk hoor om zo jou een beetje te volgen.
    we hoorden vanmorgen van paps en mams (bakkie gedaan bij oma boer)
    dat je deze afgelopen week weinig slaap hebt gehad.
    hopelijk slaap je de komende nacht weer wat bij.
    kump vast goed!!!
    Ruben vond die collega van jou (op de foto) wel een mooie zwarte Piet.
    moest ik even van hem zeggen, hij vond het toch wel raar dat er bij jullie geen sinterklaas word gevierd.
    vind ie erg zielig voor jou!!! (nu krijgt mathilde helemaal niets).
    kortom een en al verbijstering!
    He meid we hopen dat je je weer gauw wat fitter voelt.
    en we verheugen ons weer op je volgende verslag.
    veel plezier daar met de meiden.

dikke knuffel henri en henriette en de kids.

• 04 November 2012 - 20:24

Dirk En Monique:

Mooi verhaal weer mathilde! En die jurken staan jullie super! We blijven jullie volgen!
    wij gaan zo maar eens boer zoekt vrouw kijken, want ook de boeren volgen wij haha
    Zet um op, ennnn voorzichtig aan doen ! Groetjes van ons.

• 05 November 2012 - 18:30

Jenny Henniphof:

Hoi Mathilde,

weer heel wat beleeft de afgelopen tijd,leuke en minderleuke dingen, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij. hopelijk voelen jullie je weer helemaal fit,geniet van alles wat je daar beleeft en nog een hele goede tijd daar.Wat een prachtige jurken hebben jullie laten maken, staat goed hoor.

groetje uit genemuiden.

• 05 November 2012 - 22:04

Erika En Familie:

Heee Mathilde!

Wat super leuk om je zo te volgen met al je verslagen. Allemaal heel interessant! ;) Mooie en bijzondere dingen maak je daar mee, de jurken vinden we wel heel mooi lekker fleurig en leuke kleuren :) Het eten ziet er niet smakelijk uit, maar dat valt nog wel mee zo te lezen haha. Ik vind het knap dat je dat allemaal durft te proeven, maar dat zou ook wel raar staan voor die mensen als je het niet doet ;) Veel succes verder en we blijven je volgen met je verslagen!

Veel liefs de Henniphofjes

• 06 November 2012 - 20:58

Ellen Klaver:

Hoi Mathilde,

Wat super leuk om je verhalen te lezen. Een heel andere wereld dan hier, gaaf om dat mee te kunnen maken.
    We wensen je een hele fijne en goede tijd in Ghana. Hard werken, maar ook genieten he!
    Een nieuwe 'zondagse jurk' zag ik, staat je goed ;-)

Gods zegen gewenst!

groetjes,
    Roger en Ellen Klaver

• 09 November 2012 - 21:20

Albert:

Je bent lekker druk zo te lezen!!!!
    Heb niet meer gereageerd de laatste tijd.
    Vind ik stom van me zelf
    Hoop weer snel op een volgend verslag.
    Nog een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele fijne tijd in Ghana!!!!!!!!

Groeten van Albert (zorgboerderij)

• 12 November 2012 - 15:47

Rick,Jelmer En Marien:

hey mathilde

het was hier met de verjaardag van juf de leeuw heel leuk.
    we hebben een high thea gehad, met wraps, cakejes, spekjes die je onder de chocoladefontein kon houden, en jus d'orange .
    de klas was goed versierd want we hadden een bord van 50 in de klas.
    en de tuin was ook heel goed versierd moet borden en poppen.
    ook hebben een paar kinderen uit de klas een spandoek gemaakt met de tekst hoera, hoera, juf de leeuw is een halve eeuw.
    sommige kinderen waren heel mooi verkleed.
    en we zijn weer bezig met een schoenen doos actie.
    We hopen dat je snel weer helemaal beter bent en een nieuw verhaal schrijft

wij hopen dat jullie nog een hele leuke tijd zullen hebben in Ghana

Gr. heel groep 8

Tags: emergency, fufu