Out reach en ziek, geen goede combi... - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu Out reach en ziek, geen goede combi... - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu

Out reach en ziek, geen goede combi...

Door: Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde

11 November 2012 | Ghana, Duayaw Nkwanta

Goedemiddag!

Afgelopen week hebben we weer met z’n allen op RCH meegelopen. Jessica is maandag en dinsdag nog thuis gebleven om bij te komen en verder aan te sterken en Ellen, Anette en ik zijn gewoon aan de slag gegaan. Maandag hebben we niet heel veel gedaan, weer meegekeken bij de zwangere vrouwen, kletsen en niets doen. Dinsdag zijn we op out reach geweest naar een dorpje in de buurt van het ziekenhuis. Hier hebben we net als bij het ziekenhuis een consultatie voor kinderen gedaan. Wegen, immuniseren en voorlichting geven in de openlucht. Deze mensen konden geen engels en dus ging alles in het twi, waar we niet veel van hebben verstaan. Toch kom je met handen en voeten en een paar zinnetjes twi een heel eind! Het was erg leuk om op deze manier de dorpjes in de omgeving te kunnen bezoeken en te zien hoe deze mensen hier leven.
Woensdag werd ik ook ziek en ondanks dat ik toch richting het werk was gegaan ben ik maar weer naar huis gegaan. Donderdag was het nog steeds niet over en ben ik (op aandringen van mijn 3 ‘moeders’ hier in Ghana) toch maar naar de dokter gegaan. Ja hoor nu was ik aan de beurt, ook een maagontsteking en lichtelijk uitgedroogd. Gelukkig was ik er op tijd bij en hoefde ik niet net als Jessie aan het infuus maar kom ik er vanaf met een antibioticakuur.

Vrijdag is Jessica’s familie aangekomen, wat was ze blij!! En wij ook want er was een koffer vol Nederlands eten meegekomen waar we nu heerlijk van aan het genieten zijn, stroopwafels, chocolade pepernoten, macaroni mix, speculaas, snoep en nog veeeel meer.

Gisteren zijn we met z’n allen een dagje naar Sunyani geweest om iedereen even een indruk te geven van Ghana en de omgeving waar wij verblijven. Het was erg warm en op de marktjes was het ook erg druk. Natuurlijk val je met een groep van 10 obruni’s wel op en je krijgt heel wat aandacht, maar we kunnen het handelen hoor :P.

Vanmorgen zijn we met z’n allen naar de kerk geweest, die om 7 uur begon. Vroeg op dus, maar je moet er wat voor over hebben om een Engels dienst te kunnen meemaken. Ons werd gezegd dat deze dienst een uurtje zou duren, maar zoals we al wel gemerkt hadden kun je dat wel keer 2 doen… Wel konden we deze dienst goed volgen, in ieder geval een stuk beter dan de diensten in het twi.

’s Middags hebben we een heerlijke Nederlandse zondag gehad met dus niet al te veel doen, lekker bij ons huisje hangen en voetballen met de buurkinderen :D Daar kun je soms ook al heerlijk van genieten!

Tot snel!

Liefs Matje

  • 14 November 2012 - 10:01

    Marida:

    Hoi Mathilde,

    Ik zit achter de pc en krijg een berichtje binnen van je nieuwe verslag. Het lijkt mij ook geweldig om in die dorpjes te kijken, krijg je een beeld hoe de mensen daar leven. Die foto's van de riolering in Ghana wordt ik niet jaloers op en taxis genoeg zo te zien bij die taxistations.
    Jammer dat je ziek werd halverwege de week maar verstandig om de wijze raad van je 3 "moeders"op te volgen. Gelukkig ben je al weer behoorlijk opgeknapt. Dank aan God!
    Gezellig dat Jessica's familie er is en dat nederlandse eten komt goed van pas kom je tenminste weer een paar kilootjes aan hopen we. Meid veel plezier daar en geniet van alle dingen die je meemaakt. Een onvergetelijke ervaring en het is zo weer januari.
    Groetjes,veel liefs en een dikke knuffel van heel je family.

  • 14 November 2012 - 13:07

    Janny V Essen:

    Hallo Mathilde

    Dit is wel iets anders als in De Meente werken,of niet?
    Leuk om je te volgen en te zien wat je daar aan het doen ben.
    Wat gezellig dat er fam komt kijken bij jullie en vooral Nederlandse lekkers mee te nemen
    Had al gedacht voor Mathilde geen pepernoten dit jaar maar toch wel
    Fijn dat je ziekte mee viel

    Fijne en gezegende tijd daar toe gewenst.
    Groetjes Janny v Essen

  • 18 November 2012 - 20:06

    Annemieke:

    Hee meid,

    Wat is het daar anders dan hier in Nederland. Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Gelukkig ben je niet blijven rondlopen met je maagonsteking en lijkt het nu weer beter te gaan.
    Aah lekker pepernoten! Ik heb er al genoeg gehad, haha...
    Heel veel plezier nog!

    Groetjes,
    Annemieke

Tags: out reach

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathilde

Hallo allemaal, Op dit blog wil ik mijn avonturen in Ghana bijhouden of in iedergeval af en toe iets van mij laten horen. Groetjes Mathilde

Actief sinds 14 Sept. 2012
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 29734

Voorgaande reizen:

21 September 2012 - 10 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: