OPD en wedding - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu OPD en wedding - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Mathilde Leeuw - WaarBenJij.nu

OPD en wedding

Door: Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde

14 Oktober 2012 | Ghana, Duayaw Nkwanta

Maaha,

Hier weer een blog vanuit het lekkere warme Ghana. Over het algemeen is het hier rond de 30 graden, warm, klam en je zweet de hele dag. Je raakt er aan gewent, iedereen hier stinkt naar zweet en eten, ja wij ook.

Afgelopen week liep ik mee op de OPD, de out patiënt departement. Hier komen alle patiënten binnen met hun klachten, waarvan je het gewicht, de tempratuur en de bloeddruk meet. Dit doe je tot de laatste patiënten zijn geweest, daarna ga je op de gang zitten met een boek en schrijf je de naam van de patiënt op en de behandeling die de arts heeft voorgeschreven. Het handschrift van de artsen is amper, of beter gezegd niet te lezen en je voelt je net een aapje als je daar op de gang zit. Iedereen bekijkt je van top tot teen en kinderen willen nog wel eens voelen of onze huid anders is dan die van hun. Wel leer je hier van de ziekten die veel voorkomen, zoals malaria, en welke behandelingen hierbij worden voorgeschreven. De dagen op de OPD zijn wel lang, je werkt van 7 tot 4/5 uur en als je thuis komt moet je wel even ‘opladen’ voor je weer verder kunt. Gelukkig was Jessica deze week de huisvrouw en had ze het huisje al schoon voor ik terug was, dankje Jess! Het was een leerzaam weekje waarin ik veel heb kunnen oefenen met bloeddruk meten, maar ik ben blij dat ik nu naar een volgende afdeling mag, de general ward.

Vorige week werden we ook uitgenodigd voor een bruiloft door een van onze collega’s. Eerst vonden we het raar om zomaar naar een bruiloft te gaan van iemand die we niet kennen, maar blijkbaar is het hier heel normaal om vreemden mee te nemen naar een bruiloft. Dat wilden wij natuurlijk wel een meemaken en gisteren stonden we om 8 uur klaar om te vertrekken. Helaas deed de wekker van onze collega het niet en dus was hij een uur te laat, t’ kan hier allemaal ‘this is Ghana’ zeggen ze dan. Na een 3 uur durende taxirit opgepropt op de achterbank en bloed heet, waren we eindelijk aangekomen bij het ‘kerkje’ waar de bruiloft werd gehouden. Het was meer een met palen overeind gehouden gebouw, maar van binnen was het mooi versierd en zag het er ook echt feestelijk uit. Buiten vroeg een van de jongens of hij met me op de foto mocht, ja hoor mag best. Toen hij naast met stond merkte ik dat hij zijn arm niet om mee heen durfde te leggen voor de foto, dus in m’n enthousiasme gooi ik mijn arm om zijn nek en opeens begon iedereen te lachen. Natuurlijk verstond ik er niks van maar na wat uitleg bleek dat die jongen aardig werd gepest met het feit dat ik mijn arm om hem heen sloeg en hij het dus niet bij mij deed, hij was dus geen echte man volgens zijn vrienden. Oeps, sorry dat was ook niet m’n bedoeling… Een van de andere jongens zou zichzelf wel eens even bewijzen en ging ook met alle obruni meiden op de foto en toen was het feest begonnen, iedereen wou wel even op de foto. Jessica en Anette dachten nog snel te kunnen ontsnappen, maar helaas ze werden er snel bijgetrokken door een van de macho’s en moesten er ook aan geloven. (zie foto’s) Na wat foto’s te hebben gemaakt en nu we op alle mobieltjes staan vastgelegd zijn we naar binnen gegaan.
Omdat het erg warm was hebben we eerst nog een poosje buiten de kerkzaal gezeten en tijdens de collecte zijn we naar binnen gegaan. We moesten er dus ook weer aan geloven, als houterige blanke ronddansen in een kerkje tussen de Ghanezen. Hierna hebben we nog een tijd in de kerk gezeten, luisteren naar onverstaanbare speeches en openmaken van de champagne en het aansnijden van de bruidstaart gezien waar we helaas niks van hebben gekregen. Hierna was het feest al weer voorbij en gingen we naar huis, het was korter dan verwacht maar wel erg leuk om mee te maken. De bruid zag er trouwens ook erg mooi uit, wat dat betreft kon het wel een bruiloft in Nederland zijn. Van de gasten hadden wel veel mensen traditionele kleren aan, wat leuk was om te zien en het maakt de bruiloft ook echt wel weer Ghanees.

Afgelopen week heb ik ook m’n eerste post gekregen, wat leuk om dat hier in Ghana te krijgen! Ik kijk uit naar de volgende brieven en kleurplaten en heb gehoord dat groep 8 van de JBS ons al aardig op weg helpt om onze muren volledig te bedekken. Ik zal een foto plaatsen als jullie brieven er zijn!

De spinnen lijken al eens stuk minder te worden in ons huisje, maar als ze er zijn zijn ze wel een stukje groter dan de spinnen die we de eerste weken tegen kwamen.(zie foto’s) Gelukkig hebben we onze held Ellen die de dikste spinnen wel een koppie kleiner maakt en onze huisdiertjes Tom en Jerry (salamanders) die ze ook uit onze buurt houden, dat moet goed komen!

Tot snel
Liefs Mathilde




  • 14 Oktober 2012 - 16:38

    Henriette Boer:

    he Mathilde


    wat leuk om weer wat van je te horen!
    En zo te lezen heb je het naar je zin daar.
    wat een belevenisse!!!!!!.
    we hopen dat alles goed met je gaat, maar zo te zien op de foto's hoeven we ons geen zorgen te maken Hahaha.
    we vinden het erg leuk om je zo op deze manier te volgen!

    de tekeningen van de kids zijn onderweg om jullie muur mooi mee te beplakken.

    veel liefs Henri en Henriette
    Alicia ,Ruben en Linde

  • 14 Oktober 2012 - 17:49

    Harm En Corrie:

    Ha Mathilde en vriendinnen
    Gezellig en leuk om jullie belevenissen op grote afstand mee te maken. Ik zou graag even om het hoekje komen kijken, alhoewel: die spinnen............ .Zo te lezen genieten jullie met elkaar al zijn de dagen soms erg lang, maar over belangstelling hoeven jullie niet te klagen:).
    We kijken uit naar een volgend berichtje!

    Groetjes, Corrie

  • 14 Oktober 2012 - 17:49

    Harm En Corrie:

    Ha Mathilde en vriendinnen
    Gezellig en leuk om jullie belevenissen op grote afstand mee te maken. Ik zou graag even om het hoekje komen kijken, alhoewel: die spinnen............ .Zo te lezen genieten jullie met elkaar al zijn de dagen soms erg lang, maar over belangstelling hoeven jullie niet te klagen:).
    We kijken uit naar een volgend berichtje!

    Groetjes, Corrie

  • 14 Oktober 2012 - 18:31

    Daniek:

    Heey matilde werkt dat jochie bij de slager?
    Ik hen al een paar tekeningen gemaakt.
    Allen ik vergeet ze steeds optsturen.
    Maar ik stuur ze nog wel een keer op.

    Xxx daniek

  • 14 Oktober 2012 - 18:31

    Daniek:

    Heey matilde werkt dat jochie bij de slager?
    Ik hen al een paar tekeningen gemaakt.
    Allen ik vergeet ze steeds optsturen.
    Maar ik stuur ze nog wel een keer op.

    Xxx daniek

  • 14 Oktober 2012 - 18:31

    Daniek:

    Heey matilde werkt dat jochie bij de slager?
    Ik hen al een paar tekeningen gemaakt.
    Allen ik vergeet ze steeds optsturen.
    Maar ik stuur ze nog wel een keer op.

    Xxx daniek

  • 14 Oktober 2012 - 18:31

    Daniek:

    Heey matilde werkt dat jochie bij de slager?
    Ik hen al een paar tekeningen gemaakt.
    Allen ik vergeet ze steeds optsturen.
    Maar ik stuur ze nog wel een keer op.

    Xxx daniek

  • 14 Oktober 2012 - 19:22

    Hermien:

    Heey Mathilde,

    Super leuk om al je verhalen te lezen! Zou wat graag is een keer om het hoekje bij je willen kijken en mee te maken hoe het daar is!
    Geniet nog van alles daar en veel succes met werken! Gek he om te zien hoe anders het daar is als bij ons. Kunnen wij ons hier geen voorstelling van maken!

    Groetjes Hermien

  • 14 Oktober 2012 - 19:51

    Alicia Boer:

    hey matil ik ben nog bij lisset geweest, bij de paardjes.
    hoe is het daar?
    met mij gaat het goed.
    we missen je erg hoor!
    ik hoop dat je het leuk hebt.
    we zijn gezelig met zijn allen tv aan het kijken en we zijn vanochtend nog naar de kerk geweest groetjes xxxxxxxjes alicia ;)

  • 14 Oktober 2012 - 20:11

    Hilde:

    hey Mathilde

    wat leuk weer een berichtje van je!
    wat een leuke foto`s, jullie krijgen aandacht genoeg zo te lezen en zien :-)
    veel plezier en succes daar!

    groetjes Nico en Hilde
    kusje van Milan Nick en Mika

  • 14 Oktober 2012 - 23:19

    Marida:

    Hoi Mathilde,

    Wat een leuk verhaal heb je geschreven en wat mooi die foto's erbij. Heb nu een beetje een idee hoe die stad eruit ziet waar je altijd je boodschappen haalt. Heb je ook al vlees gekocht bij dat kleine slagertje?
    Wat bijzonder om daar een bruiloft mee te maken! En wat een mooie feestjurk heb je aan voor de bruiloft! Oma vond hem ook prachtig!
    Je hebt lange dagen gemaakt deze week lazen we. Komende week weer naar een andere afdeling daar zul je vast weer het nodige zien en leren! Heel veel plezier weer de komende week met de andere meiden. God bless you!

    Groetjes Pa en Ma en de rest van de family

  • 15 Oktober 2012 - 09:53

    Liesbeth:

    hey mathilde,
    wat een leuk reisverslag weer..... en een prachtige foto's !!!
    die jurk staat je echt beeldig !! (net als op de "catwalk" , met oma , lachen !!! prachtig !!)
    wat een belevenis zeg om daar een bruiloft mee te maken, wel bijzonder..
    leuk die foto van die moeder met dat kleine meisje , schattig . en al die jongens,.. jullie zijn idd geliefd zo te zien..??!!!en die laatste foto wat is dat , een krekel ofzo ?? brr...
    succes deze week op de general ward, (las ik ??)

    lieve groetjes liesbeth en de rest

  • 15 Oktober 2012 - 10:01

    J.A.C. Olie:

    Beste Mathilde,

    Leuk om jouw ervaringen te lezen en de foto's te zien.

    Hartelijke groeten van onze meiden.

    Familie Olie

  • 15 Oktober 2012 - 17:04

    Jelmer:

    hé mathilde
    leuk om weer iets van je te lezen!!
    ik wens je veel succes verder in Ghana!!

    Jelmer uit groep 8

  • 15 Oktober 2012 - 18:55

    Jeny Henniphof:

    Hoi Mathilde,

    leuk hoor om je belevenissen te lezen, jullie hebben vast veel lol met elkaar, geniet van alles wat je daar meemaakt, je doet zo wel heel veel ervaring op. Veel succes.

    groetjes Jan Jenny Remco.

  • 19 Oktober 2012 - 11:49

    Joël En Dylan:

    Hallo mathilde

    hoe gaat ie daar ? met ons is alles goed.
    We zijn 18 oktober naar het Afrika museum geweest ,
    jou jammer genoeg niet gezien in Gana :P
    het was een leuke busreis,
    Dylan was een beetje misselijk en had zelfs geslapen
    wij hebben nu vakantie
    na de vakantie gaan we jou verhalen weer lezen.
    succes nog in Gana

    Groetjes Dylan en Joël en Groep 8

  • 19 Oktober 2012 - 11:56

    Alianne:

    hoi mathilde,

  • 21 Oktober 2012 - 11:50

    Fam Boer:

    he mathilde

    Wat leuk om je zo te volgen en wat een belevenissen wat zul je daar een boel leren, nog veel plezier daar, we blijven je volgen.

    Groetjes uit de krim.

Tags: Bruiloft, spinnen, opd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathilde

Hallo allemaal, Op dit blog wil ik mijn avonturen in Ghana bijhouden of in iedergeval af en toe iets van mij laten horen. Groetjes Mathilde

Actief sinds 14 Sept. 2012
Verslag gelezen: 715
Totaal aantal bezoekers 29736

Voorgaande reizen:

21 September 2012 - 10 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: